دجال چیست؟(قسمت1)

دجال چیست؟(قسمت1)

توضیحات مدیر

آرشیو ماهانه سایت

مدیر سایت حجّت نامه

پيوندها

شبکه هاي اجتماعي

پخش آنلاین اماکن مذهبی

پخش زنده حرم

دجال چیست؟(قسمت1)

ظـهور ولی الـعصر(عج) احــــادیــث رجـعــت

خداوند هیچ پیامبری را به رسالت برنگزید مگر آن که قومش را از دجال ترسانید و خداوند آن را تا به امروز بر شما تاخیر انداخته و اگر امر بر شما مشتبه شد بدانید که پروردگار شما یک چشم نیست و دجال بر الاغی که فاصله دو گوشش یک میل است خروج می کند و به مراهش بهشت و دوزخ و کوهی از نان و نهری از آب است و بیشتر پیروانش یهود و زنان و اعرابند و به همه کرانه های زمین بجز مکه و مدینه و حومه این دو شهر، گذر می کند.(1الف)

دجال آخر الزمان

تاریخچه دجال به قبل از اسلام برمی گردد در کتاب انجیل نام دجال نیز به میان آمده است از آیات انجیل استفاده می شود که دجال به معنای دروغگو و گمراه کننده است و چنین استفاده می شود که داستان خروج دجال و زنده بودنش در آن زمان هم در بین نصاری شایع بوده و در انتظار خروج دجال بوده اند.

 در اسلام نیز سخن از دجال به میان آمده است و روایاتی در این موضوع از فریقین (سنی وشیعه) وارد شده است، که روایات اهل سنت در این باب به مراتب بیشتر از روایاتی است که در منابع شیعه موجود می باشد و اکثر روایات شیعه نیز در این موضوع برگرفته شده از منابع حدیثی اهل سنت می باشد.

یکی از علائم ظهور حضرت مهدی (عج) که در برخی روایات از علائم حتمی شمرده شده، خروج شخصی به نام «دجال» است. او یک طاغوت بسیار حیله گر است و عده بسیاری را با خود همراه می کند.(1الف)

فتنه دجال، فتنه ای بزرگ و بی مانند است و چنان گسترده و ویرانگر است که همه پیامبران الهی درباره آن هشدار داده و پیروان خود را از او بر حذر داشته اند. مانند روایتی از خاتم الأنبیاء (ص) که فرمودند: هر پیامبری که بعد از نوح آمده، قومش را از دجال ترسانید و من هم شما را از او می ترسانم. سپس فرمود: شاید بعضی از کسانی که مرا می بینند یا سخنم را می شنوند، او را درک کنند. گفتند: ای رسول خدا! قلوب ما در آن روز چگونه خواهد بود؟ فرمود: مثل آن، یعنی روشن تر از آن. (3)

علاوه بر این روایات فراوانی وجود دارد که همه ما را به پناه بردن از شر فتنه دجال سفارش می کند. و توصیه هایی به ما در این باره شده است؛ یکی از آن توصیه ها این است که، هر کس ده آیه ابتدایی سوره کهف را حفظ کند، از فتنه دجال در امان خواهد بود.

در برخی از روایات حتمی بودن خروج دجال، به مانند حتمی بودن ظهور حضرت مهدی (عج) دانسته شده و انکار آن کفر به شمار آمده است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس خروج مهدی را منکر شود، به آنچه بر محمد (ص) نازل گشته، کافر شده است و هر کس نزول عیسی (ع) را منکر شود، کافر شده و هر کس خروج دجال را انکار کند، کافر شده است.


مکان خروج دجال
محدث قمی(ره) می گوید: در روایت است كه رسول خدا (ص) فرمودند: هر مۆمنی كه دجال را ببیند، آب دهان خود را بر روی او بیندازد و سوره مباركه حمد را بخواند، تا سحر آن ملعون دفع شود و در او اثر نكند. چون او ظاهر شود، عالم را پر از فتنه و آشوب نماید، و میان او و لشگر حضرت قائم (ع) جنگ واقع شود، و بالاخره آن ملعون به دست مبارك حضرت حجت (ع) یا به دست عیسی ابن مریم (ع) كشته شود. (4)

 

منبع:

 .الف.1.تبیان - ویکی پدیا /دجال

1.  بحارالانوار، جلد13،صفحه482.
2.  بحار الأنوار، جلد52، صفحه209.
3.  تلخیص و ترجمه منتخب الأثر، صفحه193.
4.   منتهی الآمال، جلد2،‌ صفحه33

کتاب عدل منتظر –گفتار دهم –نوشته داوود الهامی صص ۱۸۷-۱۸۳


نظرات شما عزیزان:

زینال
ساعت23:39---25 آبان 1396
سلام خسته نباشید

وب خوبی دارید

آیا مایل به تبادل لینک هستید

درصورت موافقت به من اطلاع بدید تا شمارو لینک کنم
پاسخ: با سلام من هم موافق هستم


خادم الحسین
ساعت13:51---25 آبان 1396
با سلام
متن جالبی بود
من که با دقت هر چه تمام خوندم
ئاقعا اطلاعات جالبی به دست آوردم
به همه توصیه می کنم تمام مطلب را بخوانند ضرر نمی کنند
یا علی
پاسخ: ممنون از شما بسیار خرسند شدم که خوشتان آمده ان شالله از این سایت بهره مند شده باشید با سپاس


عماد
ساعت12:53---24 آبان 1396
سلام
ممنون از حضور شما در وبلاگ «امام زمان» (عج)...
وبلاگ خوبی دارید...
به روز تر کار کنید...
بازهم بما سر بزنید...
یاحق

پاسخ: با سلام و تشکر مطالب هر جمعه به روز میشود


جامانده از قافله
ساعت12:36---24 آبان 1396
سلام علیکم:
زیبا بود واستفاده کردیم.
خدا اجر بده
موفق وپاینده باشید.
یاحق
پاسخ: با سلام و وقت بخیر خوش حالم که از مطالب بهره برده اید ممنون از بازدیدتان


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: